Hoe communiceer ik met mijn medewerkers en collega's?

Gepubliceerd op 7 juni 2022 om 09:55

Interne communicatie. Wie loopt er niet tegenaan dat collega’s niet op de hoogte waren van een beslissing, ontwikkeling of gebeurtenis? Bij veel bedrijven worden belangrijke zakelijke beslissingen en gebeurtenissen met enige regelmaat gemist door medewerkers. Dat is niet motiverend en niemand wordt daar productiever van.

 

We werken allemaal nog steeds veel thuis. Veel meer dan ‘voor Corona’. Hybride werken is een nieuw term binnen veel bedrijven en het is voor veel mensen prettig om met collega’s live te kunnen overleggen en bijpraten, maar werkzaamheden waar een dosis concentratie bij komt kijken worden vaak thuis verricht. Ideaal natuurlijk, maar op deze manier missen we wel veel spontane ‘koffieapparaat gesprekken’ en interacties met collega’s.  

Een medewerker die voor de zoveelste keer iets niet wist en erop gewezen wordt door een collega, zal gegarandeerd mopperen. ‘Ons wordt ook nooit iets verteld’- is dan ook een veelvoorkomende opmerking. Geloof me, hiermee daalt de motivatie van deze medewerker, wat ten koste gaat van zijn productiviteit.

 

Een klein stukje psychologie: Wanneer een medewerker betrokken wordt bij bepaalde bedrijfsprocessen en op de hoogte wordt gehouden van voortgang van projecten, zal hij ook meer betrokken zijn bij het bedrijf waarvoor hij werkt.

 

Communiceren met je medewerkers is immens belangrijk, maar je kan ze niet constant persoonlijk op de hoogte houden. ‘Hoe je het dan kan doen?’ Daar moet je achter komen. ‘Hoe dan?’ Communiceren! Praat met mensen en luister vooral naar ze. Lees een beetje tussen de regels en je hebt je ‘hoe dan?’.

 

Heb je daar geen tijd voor, of geen zin in? Dan kan je rechtsboven op de knop ‘Contact’ klikken, mij een bericht sturen en zo nog eenvoudiger tot goede interne communicatie komen.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.